Monday 15 August 2011

Apam polkadot untuk ......

Tempahan apam polkadot dan apam ladybird ni sebenarnya untuk orang lain. Tapi entah di mana silapnya, puas saya call tak dapat tuan empunya diri tu. Mujur ada mak mertua saya yang sudi mengambilnya untuk dibawa ke masjid. Itulah kan. Macam-macam perangai manusia ni. Dan disebabkan ini, maka setiap tempahan yang dibuat perlu disertakan dengan bayaran penuh. Barulah tempahan itu akan dilayan. Tanpa bayaran, saya tidak akan membuatnya. Kecuali sesiapa yang tak banyak songel pernah berurusan dengan saya. Serik rasanya.

Semalam, ketika saya dah buat separuh apam tu, barulah teringat nak call tuan empunya. Sekali tulis 'wrong number'. Aiik...tak kan saya silap kut. Saya minta suami dan ibu mertua cuba pulak. Pun sama. Silap siapa ni? Apa pun berlaku, saya tahu rezeki saya sudah tertulis. Jika hari tu rezeki saya ditarik, Insya-Allah esok akan ada rezeki lain yang mungkin akan lebih mencurah-curah. Redhakan jer. Dan sedekahkan jer....agar rezeki saya lebih murah. Itu yang separuh ladybird dan separuh lagi putih hitam jer.

Hari tu dah terkena sekali. Si penempah tu cancel di saat akhir. Pada hal saya dah buat ketika dia cancel tu. Mungkin disebabkan dia tak bayar lagi, jadi dia ambil mudah. Itu pun saya sedekah kan jer kat kawan-kawan anak saya. Dan Alhamdullilah....esoknya rezeki saya mencurah-curah. Tempahan pun datang sampai tak terambil. Itulah kan...kalau Allah kata itu bukan rezeki saya...maka tak delah. Kalau ada...adalah kan.

Dan saya tahu tidak semua orang sebegitu. Sebab sekian lama saya jual kuih ni, baru 2 kali terkena. Dan masih ramai lagi para pelanggan saya yang jujur. Apa pun kini saya perlu lebih berhati-hati.

Layan gambar apam yang dah selamat dibuat dan dihantar ke Masjid tu...


Separuh lagi ladybird



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...